Inici  |  Contacta´ns  |  Enllaços Cerca avançada  |  MITIC Experience
CCH

 

  El CCH

Quí som?
Principals col·laboradors
Productes i serveis
Fes-te'n soci

  Seccions

Editorial
Editorials anteriors
Agenda
Activitats anteriors
L'article
Articles anteriors
L'entrevista
Entrevistes anteriors
Notícies
Notícies anteriors
Recomanacions
Recomanacions anteriors
Opinió
Opinions anteriors
Projectes
Recerca colombina
Ràdio Liberty
Conferències
Conferències anteriors

  Àrees de recerca

La marina catalana
El domini de la Mediterrània
Els grans descobriments
Cartografia amagada
Temps de guerra i repressió
1462 - Guerra civil catalana
1640 - Guerra de separació
1714 - Guerra de successió
1808 - Guerra del francès
1936 - Guerra civil espanyola
Imaginari català
Imaginari gràfic
Llegendari
Evocacions
Recreacions
Poetes catalans
Els segles d'or
Literatura amagada
Pensament català
cch
 

Envia a un amicEnvia a un amic

1697: L' Acadèmia de Matemàtiques

» Cal saber

  Seguint el model de l'Acadèmia Militar de Brussel·les, i vist el baix rendiment d'un centre similar ubicat a Madrid, la corona espanyola –els Àustries– va decidir obrir a Barcelona l'Acadèmia Militar de Matemàtiques. És a dir, l'escola d'enginyeria i arquitectura militar (i civil) que, al segle XVIII, es convertiria en la punta de la formació tecnològica de tot l'Imperi hispànic. Tancada el 1705, va ésser reoberta el 1720, per la nova monarquia absoluta, la dels Borbons, ara a la nova Ciutadella militar projectada per l'enginyer militar Pròsper Van Verboom, i construïda, en part, al damunt del barri de Ribera. De l'Acadèmia en sortirien molts dels tècnics que projectarien algunes de les grans fortaleses de l'època (per exemple, el castell de Sant Ferran de Figueres, construït entre 1753 i 1766, que, ocupant 35 hectàrees, és el més gran d'Europa), però, també, algunes de les peces bàsiques de la modernització de la societat catalana (i d'algunes societats americanes). Per exemple: a) la projectació i l'inici de la construcció de les tres grans carreteres que s'originen a Barcelona, b) els projectes de canals a l'Ebre, al Segre, i alTer, c) les ciutats de nova planta, a la costa, pensant en el comerç transoceànic: la Barceloneta, Salou, el Port o Vila Baixa de Tarragona, Sant Carles de la Ràpita, Poble Nou de Mar de València i Nova Tabarca. O, al Perú i Xile, les obres públiques (i una nova ciutat) de Carles de Berenguer, a Mèxic (i Califòrnia), els treballs de Miquel de Constançò, a Cartagena d'Índies, els d'Ignasi Sala (autor també de la fàbrica de tabacs de Sevilla).



Bibliografia:

Per saber-ne més: La Academia de Matemáticas. Barcelona, Ministeri de Defensa, 2004.



Francesc Roca
historiacatalunya@accat.org
(Publicat al diari de difusió gratuita '20 Minutos', del passat 7 de abril de 2005)

 

 
 
Cathalània. Història bàsica de la Nació Catalana
"Cathalània. Història bàsica de la Nació Catalana, de Jaume Benages, Eva Sans i Joaquim Ullan.





Subscriu-te i reb
tota la informació
E-mail:






Actualitat
Els paisatges del mediterrani!"





Pals tenia port al s.XV !
"Pals tenia port al s.XV !"





L'aportació catalana en el 2n viatge de Colom: Nota de premsa
"L'aportació catalana en el 2n viatge de Colom"
Nota de premsa