Inici  |  Contacta´ns  |  Enllaços Cerca avançada  |  MITIC Experience
CCH

 

  El CCH

Quí som?
Principals col·laboradors
Productes i serveis
Fes-te'n soci

  Seccions

Editorial
Editorials anteriors
Agenda
Activitats anteriors
L'article
Articles anteriors
L'entrevista
Entrevistes anteriors
Notícies
Notícies anteriors
Recomanacions
Recomanacions anteriors
Opinió
Opinions anteriors
Projectes
Recerca colombina
Ràdio Liberty
Conferències
Conferències anteriors

  Àrees de recerca

La marina catalana
El domini de la Mediterrània
Els grans descobriments
Cartografia amagada
Temps de guerra i repressió
1462 - Guerra civil catalana
1640 - Guerra de separació
1714 - Guerra de successió
1808 - Guerra del francès
1936 - Guerra civil espanyola
Imaginari català
Imaginari gràfic
Llegendari
Evocacions
Recreacions
Poetes catalans
Els segles d'or
Literatura amagada
Pensament català
cch
 

Envia a un amicEnvia a un amic

Els llibres de meravelles a l'edat Mitjana

» Cal saber

  Els llibres de meravelles de l'edat Mitjana o Mirabilia, cumplien la funció d'enciclopèdia en aquells segles essent una mena d' Imago Mundi dibuixada amb fàbules, les quals explicaven tot allò de més prodigiós del món o dels mons per descobrir.

  El llibre de la col·lecció Biblioteca Medieval titulat: “ Libros de Maravillas: el viaje de san Brandan; el libro de las maravillas del mundo”- tal i com ens diu la contraportada- ens explica el famos viatge de San Brandán, un perfecte exemple de relat iniciàtic, compost en el segle XII, i que tracta sobre la recerca del Paradís Terrenal. En ell, el lector viatja per llunyanes illes de l'Oceà fins l'Ouest i és una versió cristianitzada dels textes clàssics que il·lustren l'odissea de l'Homo Viator.

  Amb una visió més realista en relació a geografia i astronomia, Jehan de Mandeville escriu dos segles més tard el seu llibre “Livre des Merveilles du Monde” ( 1356 ), oferint dades geofísiques, molt properes a l'exactitut, acompanyades de descripcions fantàstiques de races monstruoses i demés prodigis. Així, la idea de que la Terra és esfèrica es difón per Europa gràcies a aquesta obra. Tots dos textes, perteneixen a la mateixa cultura, la de l'àmbit anglonormand, i, segons queda testimoniat, ambdós foren lectura preferida de l'Almirall de les Indies Cristòfor Colom.

  

  

LIBROS DE MARAVILLAS: EL VIAJE DE SAN BRANDAN; EL LIBRO DE LAS MA RAVILLAS DEL MUNDO
de BENEDEIT y MANDEVILLE, JEHAN DE EDICIONES SIRUELA, S.A.
14.0x22.0 cm 320 pags . Biblioteca Medieval. Madrid. 2002

  

  

  De la “ Biblioteca virtual Joan Lluís Vives” ( Biblioteca virtual Miguel de Cervantes) n'hem extret la següent informació relativa al “Llibre de meravelles” de Ramon Llull:

  

  Segons la Vida coetània (1311), Llull es va estar a Roma des del mes d'abril de 1287 fins a ben entrat l'any 1288. Aleshores, es va dirigir cap a París, on hauria d'haver arribat durant el darrer trimestre de 1288, i s'hi va estar fins a finals de 1289. Durant aquest temps a París va començar a escriure el Llibre de meravelles, la segona i darrera novel·la de Llull, que hauria enllestit segurament abans d'arribar a Montpeller l'any 1290.

  La novel·la es divideix en deu llibres sobre Déu, els àngels, el cel, els elements (amb un bon nombre de referències meteorològiques), les plantes, els metalls, les bèsties (l'apòleg conegut amb el títol de Llibre de les bèsties que, de fet és un regiment de prínceps amb ressons del Roman de Renard i reelaboracions del Calila e Dimna), l'home (tant des del punt de vista físic com de l'espiritual), el paradís i l'infern. Les trobades amb ermitans, cavallers clergues, dames, Blaquerna i altres situacions ben diverses se succeeixen en un locus amoenus, semblant al del Llibre del gentil (1274-1276) que, segons el pensament de Llull, afavoria la conversa i el creixement intel·lectual. Aquest escenari harmònic, on el protagonista es meravella i soluciona les seves inquietuds intel·lectuals, actua de contrapunt del bosc, del lloc desconegut, fosc i perillós on neix el pecat, però on també els homes purs com Blaquerna, que estimen i coneixen realment Déu, demostren el seu coratge i la seva fortalesa en la fe.

  Al pròleg, després de la presentació dels continguts i de l'exposició de les raons que empenyen l'autor a la creació del llibre, un home que ha detectat els problemes de la seva societat i de la seva religió suggereix al seu fill, Fèlix, que marxi de casa per tal de formar-se i aconseguir viure com ho vol Déu i com un bon cristià. Al llibre primer, dedicat a Déu, Fèlix comença el seu viatge de formació. Ben aviat, Fèlix s'endinsa en un bosc i es troba amb una pastora, exemple de bona cristiana. Satisfet pel coratge i la fe de la dona, Fèlix s'acomiada i continua el seu camí. Però, de sobte, s'adona sorprès que la pastora ha estat atacada i morta per un llop. El jove no és capaç d'entendre la situació i dubta de l'existència de Déu. Al vespre, desesperat, es troba amb un ermità que li dóna consol i li confirma l'existència de Déu, entre d'altres atributs divins com la unitat i la trinitat. En acabat, Fèlix continua el seu viatge, fins que es troba amb l'amistançada d'un religiós, a la qual intenta alliçonar sense èxit. Aquest fracàs torna a congriar en el jove sentiments de dubte i feblesa, que es multipliquen quan es troba amb una dona que acaba de perdre el seu fill. Fèlix se sent atret sexualment per aquesta dona i, després d'aquesta temptació luxuriosa, considera que l'encarnació de Déu no pot ser certa. La dona, que anava a cercar consol a l'ermita de Blaquerna, li aconsella que l'acompanyi. Blaquerna aconsola els dos personatges, confirma en la fe Fèlix i li ofereix altres coneixements relacionats amb els dogmes cristians.

  Reprenent el seu trajecte, Fèlix es troba en l'església d'un ermità que li confirma l'existència dels àngels i les seves qualitats durant el llibre segon. Un pastor, amb el qual s'ha arrecerat a causa d'una forta tempesta, explica a Fèlix els secrets del cel al llibre tercer. Aquest pastor acompanya Fèlix a la cort d'un rei que ha decidit educar separadament els seus fills: un com a cavaller i l'altre com a filòsof. En les lliçons que el savi que s'encarrega de la formació del segon fill fa al palau, Fèlix és adoctrinat sobre la natura i la composició dels quatre elements (terra, foc, aigua i aire). En acabat, Fèlix reprèn la seva marxa sol, fins que es troba un escuder que es plany perquè el seu senyor s'ha retirat a una ermita per conèixer les plantes i poder contemplar Déu. Aquest antic cavaller, que ha esdevingut filòsof, il·lustra Fèlix sobre la natura de les plantes i dels metalls durant els llibres cinquè i sisè. Més endavant, Fèlix es troba amb dos monjos que l'assabenten dels fets que es donen entre els animals al bosc. Durant el llibre setè o Llibre de les bèsties, el jove és testimoni de les maquinacions i de les intrigues de la guineu protagonista del relat, anomenada Na Renard, per fer-se amb el poder i controlar el consell del lleó, el rei dels animals. Alliçonat per aquesta valuosa experiència, Fèlix prossegueix el seu trajecte fins que es topa successivament amb un mal pastor i dos homes, Diria-hom i Poc-me-preu, que s'enfronten. Aleshores Fèlix sent la necessitat de conèixer la natura dels homes que li satisfà un ermità al llibre vuitè (el més extens de la novel·la) i que completa el mateix ermità amb l'explicació de la vida futura al paradís o a l'infern als llibres novè i desè, amb els quals es clou el procés formatiu de Fèlix. Finalment, a l'epíleg de la novel·la, Fèlix és acollit en una agradable abadia, amb els membres de la qual comparteix els seus coneixements i les seves experiències, fins que decideix reiniciar el seu pelegrinatge. Abans de partir, però se sent indisposat i mor. En homenatge, els membres de l'abadia decideixen que hi hagi sempre un monjo en aquella congregació que s'anomeni Fèlix i que continuï la seva tasca.

  Pel que es pot deduir, aquesta història plena de saviesa, aventures més o menys fantàstiques i bons ensenyaments va gaudir immediatament del beneplàcit dels lectors. La singularitat del Llibre de meravelles (i de passada allò que l'allunya definitivament dels tractats acadèmics medievals) rau en la tria, en la distribució i en la presentació dels continguts. Dels deu llibres en què es divideix la novel·la, només els dos primers (Déu i àngels) i els dos darrers (paradís i infern) es poden considerar estrictament teològics. Dels altres sis, quatre pertanyen a l'àmbit de la filosofia natural (III-VI), un és un regiment de prínceps (VII) i l'altre és un complet i acurat estudi de l'home des del punt de vista de la seva especificitat com a única criatura constituïda de matèria i d'esperit (VIII). Aquesta concepció de la novel·la, permet a Llull de demostrar l'eficiència i les virtuts explicatives i deductives de l'Art. Llull fa avinent que els principis de l'Art poden explicar amb la mateixa efectivitat demostrativa conceptes teològics, ètics o físics. Això és possible perquè el món és un mirall que necessàriament reflecteix la naturalesa i l'essència del seu Creador, encara que ho faci lògicament sense reproduir del tot la seva magnitud.

  Amb tot, els llibres de meravelles han complert una funció literària de gran abast, és més, de fet s'han estudiat i es continuen estudiant amb molt d'interès. D'ells també se n'han fet moltíssimes edicions però no oblidem que a més el que ens han portat fins als nostres dies, ha estat el context històric del moment per permetren's ser coneixedors de tota aquella informació cabdal, informadora i enriquidora que d'altra manera no ens hagués arribat.

  Si voleu ampliar més informació sobre els llibres de meravelles des d'un estudi textual i de continguts i una edició crítica del text a partir de tots els testimonis catalans us recomanem llegir el treball de Xavier Bonillo Hoyos que trobareu a la biblioteca Cervantes Virtual i que parla dels “Apunts sobre la tradició manuscrita catalana del llibre de meravelles de Ramon Llull i la tradició francesa medieval". (El manuscrit francés 189 de la Bibliothèque Nationale Française).

  o el següent llibre:

  


Autors: Xavier Bonillo Hoyos
N. Col.lecció: 126
Col.lecció: Manuals
Tema: Humanitats
Nombre de planes: 180
ISBN: 978-84-9788-706-9
Preu: 17.00 Euros
Format: 17 x 24, rústica
Data de publicació: Maig 2008
Sinopsi: El volum que teniu a les mans està dedicat al Llibre de meravelles (1288-1289) de Ramon Llull (Palma de Mallorca, 1232-1316). La novel•la narra de manera simbòlica el procés d’aprenentatge del protagonista, Fèlix, a través de la creació. Formació que tot bon cristià, segons el pensament de Llull, havia de completar, per poder conèixer l’essència de Déu i viure seguint les seves lleis. La narració es presenta com un valuós document històric sobre la societat de finals del segle XIII, de la concepció del món de Llull i del seu pensament filosòfic des de la seva vessant més didàctica i, sobretot, destaca pels seus valors literaris. El present volum és un estudi de conjunt sobre el context en què va ser escrit el Llibre de Meravelles i sobre els seus fonaments estilístics. D’una banda, s’ha relacionat l’obra amb els seus possibles referents literaris, filosòfics i enciclopèdics. I d’una altra, s’ha analitzat la disposició dels continguts i de la trama del text amb la finalitat d’aïllar els elements que conformen i caracteritzen l’estil de la seva original i personal expressió literària.

  

“Tot aquell dia anà Fèlix per un gran bosc cercant aventura de la qual es pogués meravellar. Mentre Fèlix anava així, arribà a una abadia molt noble, en la qual fou molt ben acollit per l'abat i pels monjos. L 'abat demanà a Fèlix de la seva vida, i Fèlix li recontà com el seu pare li havia donat l'ofici d'anar pel món cercant meravelles i d'anar recontant aquestes meravelles per les corts dels prínceps i dels prelats, per les viles, pels castells, per les ciutats i pels monestirs i per tots els altres llocs on la gent habita.

-D'aquestes meravelles -digué Fèlix-, senyor abat, jo n'he vistes moltes i, si us plau, jo estaré en aquest monestir vostre tant de temps fins que us les hagi recontades a vós i als monjos; ja que en resultara una gran utilitat de ciència i de devoció, penediment i satisfacció, per a aquest monestir.

El que havia dit Fèlix plagué molt a l'abat i a tot el convent. Fèlix cada dia contava exemples i meravelles a l'abat i als monjos; i, en l'explicació, l'abat s'adelitava, i també els monjos, perque són paraules molt plaents de sentir i hi ha molta saviesa i doctrina, i hom hi apren molt sobre l'estat d'aquest món i de l'altre.”

LLIBRE DE MERAVELLES- RAMON LLULL



Eva Sans

 

 
 
Cathalània. Història bàsica de la Nació Catalana
"Cathalània. Història bàsica de la Nació Catalana, de Jaume Benages, Eva Sans i Joaquim Ullan.





Subscriu-te i reb
tota la informació
E-mail:






Actualitat
Els paisatges del mediterrani!"





Pals tenia port al s.XV !
"Pals tenia port al s.XV !"





L'aportació catalana en el 2n viatge de Colom: Nota de premsa
"L'aportació catalana en el 2n viatge de Colom"
Nota de premsa