Inici  |  Contacta´ns  |  Mapa del web  |  Enllaços Merxandatge  |  Hemeroteca  |  Cerca avançada
CCH

 

  El CCH

Quí som?
Principals col·laboradors
Principals activitats
Les conferències
Cafè-tertúlia Bcn
Cafè-tertúlia Palamós
Les rutes guiades
Productes i serveis
Fes-te'n soci

  Àrees de recerca

La marina catalana
El domini de la Mediterrània
Els grans descobriments
Cartografia amagada
Temps de guerra i repressió
1462 - Guerra civil catalana
1640 - Guerra de separació
1714 - Guerra de successió
1808 - Guerra del francès
1936 - Guerra civil espanyola
Imaginari català
Imaginari gràfic
Llegendari
Evocacions
Recreacions
Poetes catalans
Els segles d'or
Literatura amagada
Pensament català

  Grans projectes

Homenatge a Colom
i a la marina catalana

2008
2009
2010
2016
Cicle de conferències
sobre la marina catalana

2009
2010
Campanya gastronòmica
Menú: l'Amèrica de Colom

2010
54 Congrés Internacional d'Americanistes
2012
Cicle de conferències
actes Tricentennari BCN

2014
Cicle de conferències
actes Tricentennari Palamós

2014

  Documentació

Cal saber
La biblioteca
Historiografia
Narrativa històrica
Activitats

  Veu pròpia

Editorial
L'entrevista
La crítica

  Multimèdia

Àudio - Vídeo - Powerpoint
Youtube - Facebook
cch
 

Envia a un amicEnvia a un amic

Conferència i sopar-tertúlia: “La ruta atlàntica de Cristòfor Colom”, amb en Pere Forès

» Actes culturals

  El Cercle Català d'Història va organitzar el passat dimarts 18 de maig, una conferència i posterior sopar-tertúlia en què vam tenir com a convidat al navegant professional en Pere Forès. Aquest aventurer té l'experiència d'haver realitzat una travessa per l'Atlàntic amb un veler ràpid i en aquesta xerrada ens va posar de manifest la dificultat extrema del viatge, i per tant, la impossibilitat que una persona sense una dilatada experiència com a pilot de naus pogués travessar l'Atlàntic amb la tecnologia de finals del segle XV. Al mateix temps, ens va explicar les nombroses anotacions d'en Colom al seu Diari de Bord, que per la seva exactitud i precisió denoten un navegant amb uns coneixements de navegació, astronomia, matemàtica o meteorologia realment excepcionals. També ens va desmentir alguns dels tòpics que han perdurat alllarg de massa temps.

Documents relacionats:

  Algunes de les seves indicacions, són realment valuoses ja que ens permeten adonar-nos de la quantitat d’autors que han realitzat afirmacions relatives a la capacitat de navegació i a determinats fets registrats en el diari d’en Colom, que no s’ajusten a la realitat, i que coroborats amb especialistes en el camp com és el cas d’en Pere Forès, arriban fins i tot al ridícul.

  En Pere Forès, ens va parlar, de la dificultad de la navegació en la travessia atlàntica per a qualsevol vaixell de les dimensions de les caravel·les, de la impossibilitat de salpar de Palos a les 8 del matí a causa de la mar entrant, de les incongruències de moltes anotacions del diari de Colom, i de moltes altres dades que us recomanem escoltar en la grabació de la conferència que adjuntem en aquest article.

  Sobre el projecte ICTINUS-3, dir què 150 anys després de l’avarament del primer Ictineus, l’obra de Monturiol podrà continuar amb un tercer submarí que s’afegirà a la sèrie de dos que va fabricar al llarg de la seva vida. És l‘Ictineu 3, un submarí petit i multifuncional fabricat per joves emprenedors de Barcelona, que hauria d’estar enllestit a finals del 2009. El coordinador del projecte, que promet ser útil per a l’exploració biològica dels fons marins, per a la investigació arqueològica i en cas de naufragis, és com deiem, en Pere Forés, de l’empresa Ictineu Submarins SL. El submarí arribarà fins a 1.200 metres de profunditat, una fita que està a l’abast de tot just 15 submergibles a tot el món i que permetria cobrir la gran majoria dels fons mediterranis. A l’interior, hi caben tres persones.

  El submarí fa 4,5 metres d’eslora i per això, quan estigui fabricat, es podrà transportar fàcilment en tren o en vaixell. Disposarà d’una cúpula per tenir una gran visibilitat i de dos braços mecànics per fer treballs i gravar imatges. La seva autonomia serà de 10 hores, però amb reserves d’oxigen per a 15 dies. La propulsió funcionarà amb un motor elèctric alimentat per bateries recarregables. El desenvolupament del projecte va començar fa quatre anys i l’última fase del procés es podrà veure en directe al Museu Marítim de Barcelona. Ictineu III no és l’únic submarí de la seva classe. A Alemanya, s’està desenvolupant un grup de submergibles semblants a un petit vaixell cobert amb una cúpula capaços de moure’s sota l’aigua.

Redacció del CCH
Fotografies de na Maria Miró

 

 
 
Subscriu-te i reb
tota la informació
E-mail:







Translation in real time
TRADUKKA




Pals tenia port al s.XV !
"Pals tenia port al s.XV !"





L'aportació catalana en el 2n viatge de Colom: Nota de premsa
"L'aportació catalana en el 2n viatge de Colom"
Nota de premsa





L'enigma Colom
"L'enigma Colom" de Maria Carme Roca
(e-Botiga)





Productes MÍTIC

Merxandatge
MÍTIC Serveis Culturals





Granja Cristall - Palamós
Granja CRISTALL
El nou espai del Cercle Català d'Història a Palamós