Envia a un amic Conferència i sopar: “Els monuments nacionals de Catalunya: Personatges, fets Històrics, símbols, referents identitaris i la gestió de l'administració realitzada”, amb Jordi Peñarroja i Jordi Salat
» Actes culturals
Amb una gran i expectant assistència de públic, el passat dimarts 18 de gener el Cercle Català d’Història va portar al Centre Comarcal Lleidatà la conferència que tractava el tema de: “Les 4 columnes de Montjuïch i l’estat de la qüestió dels monuments i el nostre patrimoni en l’actualitat”. Els convidats en aquesta ocasió són dos grans coneixedors d’aquest temàtica: l’escriptor i fotògraf Jordi Peñarroja qui es centrà sobretot en el tema de les 4 columnes en tant que elements artístics integrats en el nostre patrimoni, però força desconeguts per tots nosaltres en el dia a dia en que passegem per la ciutat i més d’un cop passen per davant moltes columnes, les quals ja formaven part del paisatge urbà abans que Puig i Cadafalch les concebís per Montjuïch i l’escriptor Jordi Salat, centrant-se en el significat de les 4 columnes de Puig i Cadafalch i fent-nos reflexionar sobre la seva simbologia universal. El Sr. Salat destacà també com en d’altres països com els Estats Units d’Amèrica no suposa cap problema mostrar altres elements decoratius com les victòries alades, i posà en evidència com aquí a Barcelona no s’ha respectat el projecte original de l’artista que si les hi portava. Ambdós convidats ens van delectar amb el seguit d’imatges fascinants per tots als que ens agrada l’art i el patrimoni artístic i monumental mentre desgranaven tots els punts clau no només de les 4 columnes sinó extensiu a què ha passat amb el nostre patrimoni, com ha arribat als nostres dies i per quins motius se l’ha desvirtuat tant ?
Documents relacionats:
Presentació per Joaquim Ullàn (President del Cercle Català d'Història)
Conferència sobre les 4 columnes a càrrec de Jordi Peñarroja
Conferència sobre les 4 columnes a càrrec de Jordi Salat
El fotògraf i escriptor Jordi Peñarroja ens mostrà com l’element arquitectònic de les 4 columnes les anem trobant al llarg dels anys dins d’elements arquitectònics i artístics de la ciutat de Barcelona, des del cementiri de Poblenou a amb forma de templet grec i frontis curiosament de 4 columnes. Jordi Salat, destacà entre moltes coses que explicà, que el projecte original de Puig i Cadafalch per la zona de Montjuïch era una ciutat hel·lenística, com bé sabem, res a veure amb el projecte final. Les 4 columnes amb les victòries alades al capdamunt tenen un simbolisme propi, i sense elles queden despullades del missatge que havien de transmetre al ciutadà.
“Els monuments es fan perquè són símbols, van i venen, depenent de qui mana en aquell moment o depenent de la tendència ideològica que domina la societat.”
Podem afirmar sens dubte que els dos grans coneixedors d’aquesta temàtica com són en Jordi Salat i en Jordi Peñarroja ens van obligar a fer una reflexió molt bona en relació al límit conceptual que representen les 4 columnes, i com desvirtuant elements artístics es buiden de missatge i es converteixen en quelcom que no és allò per la qual cosa s’havien concebut. Sens dubte, com un coneixement més profund sobre la seva simbologia, i sobretot de quin projecte formaven part ens obre les portes a una nova concepció de les coses. Tots hem sentit a dir que si les 4 columnes representen la catalanitat.... però us convidem molt especialment a escoltar la fascinant conferència perquè descobriran l’ altra realitat que guarden aquestes 4 columnes de Montjuïc i el seu veritable significat.
Bibliografia recomanada:
Més informació:
Blog VERNACLE Anar al bloc
Fotografies de columnes arreu del món:
Les quatre llibertats són metes articulades per EUA el president Franklin D. Roosevelt el 6 de gener de 1941. En un discurs conegut com el discurs de Quatre Llibertats, va proposar quatre llibertats fonamentals que les persones "a tot el món" haurien de gaudir
Casa Blanca (USA)
Estel i columnes a l'escut de la Universitat de Washington
Logotip de la Universitat de Washington
University of Washington (1861) - Sylvan Theatre (1920)
American Museum of Natural History (NY)
Redacció del CCH
|